Na je kitesurfcursus vol goede moed aan de slag en je wil flinke meters gaan maken, maar hoe zit het ook al weer? Natuurlijk heb jij heel goed opgelet tijdens je kitesurflessen en heeft je instructeur (link naar over-ons) alles over het kitesurfen tot in de puntjes uitgelegd. Maar nu je het zelf moet gaan doen is het weer even denken hoe het nu ook al weer ging. 
 
We nemen het nog even met je door! De Waterstart bij het kitesurfen.
We gaan er van uit dat je op dit punt de kite goed onder controle hebt, zelfstandig de kite op kunt laten en zonder enig probleem naar het water loopt met het board in je hand.

In het filmpje hieronder laten we zien hoe de waterstart in zijn werk gaat bij het kitesurfen.

En we nemen nog even stap voor stap door wat te doen:


Stap 1

Ga rustig zitten en houdt de kite stabiel op 12 uur met 1 hand.

Stap 2

Doe je voeten in de voetbanden en blijf rustig zitten

Stap 3

Je kunt nu je board loslaten met je hand en weer met 2 handen op de bar de kite besturen. 
Zorg dat de kite rond 12 uur blijft zodat je even rustig kunt bedenken hoe we dit gaan doen (je ligt ten slotte heerlijk te dobberen). 

Stap 4

Wanneer je er klaar voor bent gaan we de waterstart inzetten. Je begint met het rustig sturen van de kite naar ongeveer half 1 (we gaan er van uit dat we naar links willen starten).

Stap 5

Staat de kite stil op ongeveer half 1, dan is je lichaam waarschijnlijk een klein beetje gedraaid (wat weer helpt bij het op het board komen zometeen).
Trek je benen iets in en maak jezelf wat kleiner (dit om goed op te kunnen stappen).
Trek nu de bar naar je toe zodat de kite lekker reageert en kracht kan genereren. Dan stuur je de kite in één beweging (afhankelijk van de windkracht) naar 11 of 10 uur.
*Bij wat minder wind stuur je naar 10 uur, bij meer wind is vaak het naar 11 uur sturen al genoeg om op te kunnen staan. **Wat wij adviseren is altijd eerst naar 11 uur te sturen voor de eerste startpoging, merk je dat dit te weinig kracht genereert dan kun je rustig terug sturen naar half 1 en het nogmaals proberen maar nu naar 10 uur. Wanneer je meteen hard instuurt heb je de kans te veel kracht te krijgen in de vlieger en over het board heen te vallen. Dan zou je dus terugmoeten naar stap 1, terwijl als je eerst rustig begint en merkt dat je te weinig kracht krijgt stap 5 opnieuw kunt doen.

Stap 6

Als je in je trapeze voelt dat je kracht krijgt in de vlieger doordat hij naar 11 uur is gestuurd, breng je de schouders een beetje naar voren zodat je gewicht wat meer boven het board komt. In het begin zul je de benen nog een beetje gebogen houden, maar zorg er wel voor dat je wat meer gewicht op je achterste been hebt. Dit om te voorkomen dat je met de voorkant van je board de zee in duikt.

Stap 7

Er zijn nu drie mogelijkheden:
1. JE STAAT OP JE BOARD!! Well done!
2. Je bent voorover gevallen en moet terug naar stap 1.
3. Je hebt te weinig kracht gekregen uit de vlieger en moet hem iets harder insturen, terug naar stap 5!

Stap 8

Sta je op je board? Zorg er dan nu voor dat je ongeveer 60% van je gewicht boven je achterste been hebt, zodat je over het water gaat met je board en niet door het water.
Je zult in het begin nog wel een beetje in de zogeheten “poep-houding” staan, maak je daar niet te druk over, dit komt wel goed. Het is in het begin fijn om met wat gebogen benen aan te voelen hoeveel druk je moet en kunt zetten.
Houdt de kite nu ongeveer op 10 of 11 uur (afhankelijk van waarheen je hem hebt ingestuurd bij stap 5).

Stap 9

Merk je nu dat je snelheid op gaat bouwen? Te gek! Ga zo door.

Merk je dat je een beetje snelheid verliest en weg gaat zakken in het water? Stuur dan de kite terug naar 12 uur, en vanaf 12 uur weer naar 10 uur. Op deze manier ga je weer wat extra kracht in de kite genereren. Dit doe je een aantal keer bij wat minder wind, en daarna kun je hem weer stil houden.

Stap 10 - STOPPEN!

Hartstikke leuk, je gaat als een malle en maakt mega veel meters, maar dan: het afremmen! 
Stuur je kite rustig richting 12 uur, op deze manier ga je wat snelheid minderen. Duw hierbij steeds iets meer op je achterste been waardoor je kunt “remmen”. Heb je genoeg snelheid verminderd, dan laat je je kont in het water zakken en kun je de andere kant op starten.

Stap 11 - De andere kant op varen

Dit gaat precies in dezelfde volgorde als de stappen hierboven. Let er nu wel op dat je van half 12 richting 1 of 2 uur moet gaan sturen, en dan zal je linkerbeen je achterste been worden. Dus 60% van het gewicht op je linkerbeen in dit geval!

Wil je meer leuke dingen lezen over het kitesurfen?

Lees onze Kennisbank

  • De beste instructeurs
    De beste instructeurs

    Ronald en Sander zijn beide IKO gecertificeerd en hebben jarenlange ervaring.

  • Veilige kitesurf lessen
    Veilige kitesurf lessen

    Het beste en veiligste kitesurf materiaal om jou als cursist goed les te kunnen geven.

  • Het beste materiaal
    Het beste materiaal

    Wij maken gebruik van het beste materiaal wat er momenteel op de markt is: North Kiteboarding en ION.

  • Eerlijk kitesurf advies
    Eerlijk kitesurf advies

    Onze instructeurs geven eerlijk antwoord op al je vragen. Van het niveau dat je hebt, tot het bepalen van de juiste windrichting of materiaal.