upwind bodydrag op zee

Upwind bodydraggen kitesurfen

Een van de belangrijkste dingen die je leert tijdens je kitesurflessen. Upwind Bodydraggen gebruik je wanneer je bijvoorbeeld je kitesurfboard verliest op zee, of je terug wilt komen bij het strand als de wind weg valt.

Het is van essentieel belang dat de kitesurfschool waar je kitesurfles volgt tijdens dit onderdeel goed behandeld. Heel vaak wordt het (upwind) bodydraggen niet (voldoende) behandeld. En natuurlijk leer je pas echt goed upwind bodydraggen wanneer je een aantal keer je board verliest op zee. Maar het is wel belangrijk om de basis goed te leren tijdens je kitesurfles.

Natuurlijk is het als beginner veel leuker om bezig te zijn met het "kitesurfen" en wil je helemaal geen tijd besteden aan "langzaam met je hoofd half onderwater door de golven heen slepen", je wilt meters maken op dat board, je wilt kitesurfen. Maar wanneer je na jouw kitesurflessen zelf aan de slag gaat, zul je merken dat het toch prettig is om een beetje aandacht te besteden aan het onderwerp upwind bodydraggen!

Bij het upwind bodydraggen gebruik je de kracht van de kite om door het water te worden voortgetrokken, door de juiste positie van je lichaam zorg je er voor dat je tegen de wind in kunt gaan. Wanneer zowel de houding als de kite (positie) goed zijn, zul je merken dat je langzaam tegen de wind in komt.

Als je aan het kitesurfen bent zul je merken dat je zo nu en dan aan de "verkeerde kant" van je kiteboard valt. Dit wil zeggen dat je over je board heen getrokken wordt, en downwind van je kiteboard in het water komt.
Je kiteboard ligt nu upwind van jou in zee, in theorie zal de kite jou downwind trekken, dus hoe zorg je er voor dat je terug komt bij je kitesurf board? Je kunt natuurlijk heel hard tegen de wind in proberen te zwemmen, maar als je de kite tegen gaat werken kost dit je erg veel energie met waarschijnlijk maar weinig resultaat. Nu kun je door middel van de upwind bodydrag terug tegen de wind in richting je kiteboard komen.

Een andere situatie kan zijn dat je een nieuwe sprong aan het oefenen bent maar je board in de lucht verliest. Of de landing van je sprong net niet soepel gaat en je verliest de controle over je kiteboard, waardoor je in het water valt. Geen paniek! Met een juiste techniek kun jij binnen no-time weer terug bij je board zijn.

Bij het upwind bodydraggen zorg je er voor dat je de kracht van de kite optimaal gebruikt, door de kite in de juiste positie te zetten en een goede lichaamshouding aan te nemen zul je tegen de wind in kunnen bodydraggen om zo terug bij je board te komen.

Stuur je de kite te veel in de powerzone (waardoor je te veel kracht in de kite krijgt) zul je downwind getrokken worden en "hoogte verliezen", dit is allemaal extra afstand die je weer moet winnen om terug bij je kiteboard te komen.

Je wilt er voor zorgen dat de kite genoeg kracht genereert om je langzaam vooruit te trekken, maar niet te veel zodat je downwind getrokken wordt.

Je gaat de kite met één hand op de bar controleren, terwijl je de andere hand als een soort roer in het water plaatst. Je arm in combinatie met de rest van je lichaam zorgt er voor dat je upwind door het water kunt gaan. Deze positie is dan ook heel erg belangrijk voor een juiste upwind bodydrag.

De positie van de kite in het windvenster is erg belangrijk tijdens het upwind bodydraggen. Je wilt voldoende kracht om vooruit te komen, maar niet te veel kracht want dan zul je downwind getrokken worden.

Wanneer we er vanuit gaan dat je met voldoende wind aan het kitesurfen bent, kun je tijdens een upwind bodydrag het beste de kite iets de-poweren. Op deze manier verander je de stand van de kite ten opzichte van de wind, en zal de kite automatisch iets meer in de rand van het windvenster kruipen (helpt jou weer om iets scherper tegen de wind in te bodydraggen).

De meest ideale positie van de kite is rond de 45 graden (tussen 1 en 2 uur wanneer je naar rechts gaat, en tussen 11 en 10 uur wanneer je naar links gaat). Daarnaast is het belangrijk dat de kite bij upwind bodydraggen altijd in de neutrale zone staat. Ga je met de kite de powerzone in, dan zul je te veel kracht genereren en downwind getrokken worden.

Heb je de kite te hoog (meer richting 12 uur) staan, zal hij meer lift creëren en zul je meer uit het water getrokken worden (iets wat je wilt voorkomen). Ga je onder de 10 of 2 uur zakken, dan is de marge naar het water toe erg klein en zakt de kite bij een klein stuurfoutje al in het water + je wordt erg het water in getrokken waardoor je meer last hebt van de stroming.

Naast de positie van de kite is de lichaamshouding ook erg belangrijk! Je wilt gestroomlijnd door het water gaan, dus zorg je er voor dat je arm die je uitsteekt recht langs je lichaam en hoofd wijst. Naast je arm zijn ook je lichaam en benen erg belangrijk bij het bodydraggen, steek je alleen je arm uit maar ploegt je lichaam haaks op die arm door het water, zul je nooit upwind kunnen gaan. Maak van je arm, lichaam en benen één rechte lijn. We noemen deze houding ook wel de superman houding.

Denk er aan dat je op je zij gaat liggen en niet op je buik of rug. Hoe rustiger je op je zij door het water gaat hoe scherper je hoek richting de wind zal worden.

Het liefst zou je recht tegen de wind in terug naar je board gaan, je wilt per slot van rekening zo snel mogelijk je board terug en weer kitesurfen.
Helaas is dit onmogelijk, je kunt met upwind bodydraggen onmogelijk recht tegen de wind in komen.

Je zult dus "slagen" moeten maken. Opkruisen noemt men dat, je gaat zigzaggend heen en weer tot je het kiteboard weer tegen komt.

upwind bodydrag om je verloren board terug te vinden

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je rustig en zo recht als mogelijk in het water gaat liggen. Wanneer je richting de kust gaat bodydraggen kun je misschien een vast punt op de kant zoeken waar je op kunt focussen om upwind te gaan.
Lukt dit niet, zul je moeten aanvoelen wat de juiste balans is. Ga je te scherp tegen de wind in zul je snelheid verliezen en/of achteruit gaan. Ga je te veel downwind, dan zul je te hard gaan en vooral achter je kite aan gaan.

upwind bodydrag om kiteboard terug te vinden op zee

Wanneer je gaat upwind bodydraggen is het erg belangrijk dat je alles met beleid doet, ga je van richting veranderen dan zul je dit ook rustig moeten doen. Slinger je de kite over 12 uur heen ga je lift creëren en verlies je weer een aantal meter in de downwind richting. Dit zijn erg belangrijke meters die je wilt behouden om zo snel mogelijk weer bij je kiteboard te zijn.

Als je van richting verandert pak je beide handen op de bar, duw je de bar iets bij je vandaan en stuur je de kite rustig richting 12 uur door de neutrale zone. Op deze manier creer je vrijwel geen kracht in de kite en kun je de andere kant rustig weer oppakken.

Zet de kite op ongeveer 45 graden, en doe hetzelfde nogmaals tot je bij het board bent aangekomen.

Zorg dat je niet te vaak wisselt van kant, je kunt beter wat langere slagen maken. Elke keer dat je wisselt van richting maak je geen hoogte en moet je weer opstarten. Let op waar je board ligt en maak een paar flinke slagen naar links en rechts om zo snel en efficiënt mogelijk bij je board terug te komen.

hoe werkt een upwind bodydrag bij het kitesurfen

Check voor je het board op springt even welke kant de stroming op staat. Gaat deze tegen de wind in of juist met de wind mee? Dit kun je makkelijk zien door je board even in het water te leggen voor je hem aantrekt. Zo is het makkelijker bedenken welke kant je board op stroomt als je deze verliest.

Er is altijd wat stroming, zelfs op het binnenwater kan je wat stroming hebben, door de wind stroomt het water al iets met de wind mee.

Wil je meer leren over de stroming en het getij? Check dan ons artikel over de stroming en het getij op de Noordzee.

Je zult merken dat je board vaak iets downwind wordt geduwd door de wind (en hierdoor wellicht golven). Dit helpt jou bij het terugkeren naar je board.

  • (Te) Korte slagen maken.
  • (Te) Hard over 12 uur heen sturen wanneer je van richting verandert
  • Te scherp tegen de wind in willen bodydraggen
  • Te veel op je rug in het water liggen waardoor je denkt upwind te gaan, maar eigenlijk downwind zakt.
  • De kite op en neer sturen voor meer kracht (sinussen), zet de kite stil zo ga je het meest efficiënt te werk.

Je kunt anderen natuurlijk helpen door het board te brengen, als beginner is het niet te doen om naast zelf te kitesurfen ook nog een tweede kiteboard mee te nemen voor iemand anders. Maar voor de iets meer geoefende kitesurfers is het erg fijn als je iemand zijn/haar board even op kunt pakken en terug kunt brengen, dat scheelt een hoop bodydraggen.

Zeker wanneer je met meerdere (ervaren) kitesurfers aan de slag gaat en nieuwe sprongen gaat oefenen, kan het zijn dat je soms erg ver bij je board vandaan bent. Het is dan fijn als je buddy dan even de tijd neemt om je board te komen brengen.

En vooral vaak je board verliezen, dan oefen je het upwind bodydraggen vanzelf!

Je hoort het best vaak, mensen die hun kiteboard verliezen op zee en echt niet meer terug kunnen vinden.
Misschien drijf je te ver weg bij je board, of een sterke stroming neemt je board mee. Op sommige dagen kun je erg veel schuim in zee hebben, als je board hierin terecht komt kan het best flink zoeken zijn!

Het is daarom belangrijk om je telefoonnummer op je board te vermelden, dit kan tegenwoordig gemakkelijk met speciale stickers van de KNRM. Die kun je gratis bestellen via:

https://actie.knrm.nl/betraceable-sticker-aanvragen

Zo hoef je niet met een watervaste stift op je board te kalken, en kun je bij het verkopen van je board de sticker met je telefoonnummer gemakkelijk verwijderen.

Het is en blijft soms lastig om je board terug te vinden op zee, ga NOOIT met een boardleash kitesurfen. Dit is levensgevaarlijk, leer beter goed bodydraggen.

Wel kan het handig zijn om een tool als de "GO-JOE" te gebruiken wanneer je het board slecht kunt zien in zee. Dit is een opblaasband welke je in het midden van het board plaatst. Door de opvallende kleur en afmeting zul je het board makkelijker terug vinden in zee.
wanneer je een kiteboard kwijt raakt op zee ga je pas nadenken over oplsosingen


Een goedkopere oplossing (Ja we blijven Nederlanders) is om een zwembandje van de kinderen mee te nemen en deze om je grab handle te plaatsen, dit heeft het zelfde effect.

SUCCES

Reactie plaatsen